Naslov razstave Embrio – poudarja proces »nabrekanja« fetusa – oblikovalske ideje skozi risbo kot nepogrešljive sopotnice avtorjev. Na razstavi poudarjamo še dialog med portretom oblikovalca, embrionalno risbo in končnim izdelkom. Razstava prikazuje proces razmišljanja na različnih stopnjah, od iskanja izraza, definiranja, risanja prototipa in preizkušanja, ko je na ogled fotografija končnega izdelka z uporabnikom.
Na ogled so torej risbe, ki prikazujejo proces ustvarjanja od grobe skice skozi stopnje prečiščevanja. Sledimo oblikovalcu, kako uri potezo, razvija intuicijo gledanja in zaznavanja, brusi vizualni jezik, ob tem pa skuša ohranjati avtonomijo lastnega likovnega izraza. Ti avtorji poudarjajo vlogo risbe v razvoju in izboljšanju oblikovalskih konceptov. Pogosto nam pokažejo osnovno obliko, iz katere so razvili idejo, s čimer potrjujejo, da je risba osnovni gradnik vsega, kar opredeljujemo kot likovno, čeprav njena navzočnost pri oblikovalcih presega področje likovnega. Predstavljajo namreč osnovni likovni zapis, oris, osnutek, skico, študijo ali premišljen načrt za končno produkcijo v gledališču (scenografija), pohištveni industriji (stoli), arhitekturi (bivalne enote), knjižnem izdajateljstvu (ilustracije, prelomi), modi (modne kolekcije, nakit), kulturni industriji (spominki) in gospodarstvu (logotipi).
V risarskih zapisih avtorjev iz Društva oblikovalcev Slovenije (DOS) odkrivamo spontan in neposreden izraz, včasih tudi kompleksen in intelektualno zasnovan. Embrionalno zasnovo ideje v risbi gledalec dojema kot vizualno celoto neke strukture in ne le kot del nje. Gestalt principi, kot so bližina, podobnost in zaključek, so prilagojeni v njihovih risbah ter ustvarjajo kompozicije, ki jih zlahka razumemo in so estetsko prijetne. Nekatere risbe celo nakazujejo doživljanje, potrebe in ravnanje uporabnika. Z empatičnim pristopom poskušajo razumeti njegovo izkušnjo, čustva in boleče točke. Te risbe pomagajo vizualizirati in sintetizirati dognanja navad uporabnika.
Prevladujejo hitri zapisi, krokiji, ki začrtajo okvire oblikovalskega izdelka v nekaj variacijah. Oblikovalci uporabljajo različne risarske tehnike: grafitne svinčnike, peresa, črnila in čopiče, barvne svinčnike, akvarel in kredo. Prevladuje linearna risba, pri kateri s točko, črto in linijo ustvarijo dve osnovni dimenziji, medtem ko občutek trodimenzionalnega prostora (globine) dosežejo s toniranjem (senčenjem) ali z uporabo pravila geometrijske perspektive. Največkrat gre za enobarvno risbo, nekaj primerov pa je tudi lavirane, večbarvne. Umetniška risba je redka, saj cilj skice ali krokijev ni likovno razmišljanje z namenom prenosa v kiparstvo, arhitekturo ali grafiko (slikarstvo), temveč služi embrionalni fazi v koncipiranju določene zamisli predmeta z uporabno funkcijo.
Oblikovalci se izražajo z vizualnimi simboli za posredovanje zamisli in sporočila. Stopnje vizualnega razmišljanja skozi risbo tako pomagajo uporabniku - gledalcu, da interpretira znake in simbole, kar je ključno v učinkovitem dizajnu. Razstava Embrionalna poteza prikazuje intimne in natančne vizualne predstave, ki pomagajo uporabniku, da z lahkoto prijetno zaobjame celoto.
Razstava Embrionalna poteza prikazuje razmerje med portretom oblikovalca, razvojem ideje skozi risbo in končnim izdelkom. V tej konstelaciji zasije čarovnija risanja, v kateri oblikovalci ustvarijo nove stvari, ki se pred nami preobrazijo v končno idejo, ta pa v izdelek za trg.
Odprtje razstave bo v petek, 6. junija 2025, ob 19. uri, razstavljena dela pa si boste lahko ogledali vse do 25. junija 2025.
* Vir: Vid Lenard - Društvo oblikovalcev Slovenije