Leto 1945 je zaznamovalo začetek novega obdobja za ajdovsko osnovno šolstvo. Takrat je bila ustanovljena državna osnovna šola, ki neprekinjeno deluje že osemdeset let. Postala je javna, enotna in slovenska šola za v se otroke ter pomemben del povojne prenove izobraževalnega sistema. Velik premik je prinesla šolska reforma leta 1958, ki je uvedla moderno osemletno osnovno šolo in obvezno šolanje do 15. leta starosti. Sistem je učencem omogočil nadaljevanje šolanja v srednjih šolah in pomenil temelj sodobnega izobraževanja.
Po letih, ko je bil učni jezik najprej nemščina, nato italijanščina, je slovenščina po drugi svetovni vojni ponovno postala jezik pouka in s tem simbol kulturne samostojnosti in identitete. Pred letom 1945 pouk v Ajdovščini ni potekal neprekinjeno. Izvajal se je po zasebnih hišah, dokler kraj leta 1885 ni dobil svoje šolske stavbe. Po zapisih Josipa Apiha naj bi prva šola v Ajdovščini obstajala že leta 1775, a je bila kasneje ukinjena iz neznanih
razlogov.
Zanimivo naključje je, da Ajdovščino pri pomembnih letnicah pogosto spremlja številka pet – tudi tokrat, ko praznujemo 80 let državnega šolstva (1945 – 2025). Čeprav je avstrijski zakon že leta 1869 predvideval osemletno osnovno šolo, se ta zaradi gospodarskih razmer in dela otrok na domačih posestvih ni dosledno izvajala. Po drugi svetovni vojni pa je nova oblast vzpostavila sistem, ki je vsakemu otroku zagotovil možnost enakega dostopa do znanja in izobraževanja – temelj, na katerem šola stoji še danes. V osemdesetih letih svojega obstoja je šola večkrat spremenila ime, a je vsaka
sprememba odražala duh časa in razvoj skupnosti:
- 1945: Državna osnovna šola Ajdovščina
- 1958: Osnovna šola Ajdovščina
- 1964: Osnovna šola Borisa Kidriča Ajdovščina
- 1994: Osnovna šola Ajdovščina
- 1997: Osnovna šola Danila Lokarja Ajdovščina
Ob 80-letnici državnega šolstva v Ajdovščini sta občina in Osnovna šola Danila Lokarja pripravili praznovanje, ki se ga je udeležila tudi predsednica Republike Slovenije Nataša Pirc Musar. Ajdovska šola se skupaj s podružnično šolo Lokavec in oddelki za izvajanje prilagojenega programa lahko pohvali s številnimi dosežki njenih učencev in učiteljev. Štirikrat so bili razglašeni za najbolj športno šolo – ne le zaradi zmag, temveč zaradi sodelovanja, povezanosti in vztrajnosti. Poleg tega je šola prejela tudi naziv »najbolj kulturna šola Slovenije«.
Kot je v govoru izpostavila predsednica republike, to priznanje ni le potrditev talenta, pač pa tudi povezanosti in predanosti kulturi, ki je temelj narodne identitete, spomin naroda in seme njegove prihodnosti. Predsednica je posebej poudarila tudi pomen medgeneracijskega sodelovanja, ki ga v šoli dejavno udejanjajo. "Ko mladi in starejši sodelujemo, drug drugega bogatimo, modrost dobi nov glas, mladost pa smer in pomen. V tem je prava moč skupnosti, v kar močno verjamem," je izpostavila. Predsednica je učence spodbudila, naj se tudi v prihodnje ne bojijo uspehov ter naj krepijo znanje in domišljijo na svoji poti. "Svet vas čaka z odprtimi rokami, a v njem ne pozabite, od kod prihajate. Bodite ponosni na svoje korenine, na svoj kraj, na to šolo, na svoje starše in učitelje, ki vam vsak dan pomagajo rasti," je dejala in dodala še: "Za krepitev odličnega človeka in odlične skupnosti je pomembno, da v medsebojnih odnosih negujemo vrednote, kot so zaupanje in spoštovanje, poštenost, medsebojna pomoč, zmernost in pripadnost."
Svečan dogodek, v organizaciji šole, je bil preplet plesa, gledaliških prizorov, glasbenih nastopov in tudi čustev, skozi katere so učenci občinstvo popeljali od zgodnjih povojnih let šole do današnjega sodobnega učnega okolja. Ravnateljica Kristina Angelov Troha je v nagovoru poudarila, da je moč šole vedno v ljudeh in v skupnosti, ki jo ustvarjajo: "Pomembno je, da šolo gradimo skupaj – učenci, učitelji, starši – in da vsi z nami sodelujete. Čeprav imamo veliko različnih želja, nas druži skupni cilj: delati v dobro naših otrok in širše skupnosti."
Ob praznovanju je župan Tadej Beočanin šoli podelil jubilejno priznanje župana za 80 let uspešnega delovanja, prispevek k razvoju izobraževanja in tvorno sodelovanje s skupnostjo. Ob tem pa izpostavil še sledeče: "Tudi sam sem bil učenec te šole – tu sem pridobil temeljna znanja, našel prijatelje in spoznal ljudi, ki niso bili le učitelji, ampak tisti, ki so nam znali prisluhniti in nas usmeriti. Predvsem pa so verjeli v vsakega izmed nas. Kvalitetne javne šole so prve in najodgovornejše za zagotavljanje enakih možnosti vseh naših prebivalk in prebivalcev, saj otrokom omogočajo in zagotavljajo enako obravnavo in s tem enako znanje in izkušnje. Za to pa potrebujejo ustrezne prostore – ponosni smo, da se v občini lahko pohvalimo z zares zavidanja vredno šolsko infrastrukturo s kakovostno učno opremo, ki nudi učenkam in učencem spodbudne pogoje za osvajanje novih znanj; učiteljicam in učiteljem pa dobre delovne pogoje. Še kako dobro namreč razumemo, da je vlaganje v vzgojo in izobraževanje naložba v prihodnost, zato z veseljem podpiramo številne šolske projekte in si želimo, da jih bodo naše šole ohranjale tudi v prihodnje."
Čestitke in še na mnoga leta kakovostnega šolstva na Ajdovskem.
* Vir in fotografija: Občina Ajdovščina & Osnovna šola Danila Lokarja