Lokalne Ajdovščina

oglaševanje menu

Poletna prehrana

Zakaj se je dobro čez poletje umakniti prašičku, kje pustiti domišliji prosto pot in kaj v primeru, če tudi čez poletje ne morete brez golaža? Vse to in več v kolumni Katje Jež.

POLETNA PREHRANA

Letošnje poletje nas prijetno greje. Čeprav ni še prispelo pravo koledarsko poletje, so temperature  čisto poletne ,  vroče in kar kličejo po osvežitvi, pa ne vremenski, ampak tisti, ki si jo lahko sami izberemo ali si jo privoščimo. Osvežimo se lahko  na več načinov: v morju, gorah ali reki, ob mrzlem pivcu ali pa kar doma, posebej, če prepustite vaši domišljiji prosto pot.

Osvežite se lahko tudi s hrano in pijačo. Kako? Predvsem tako, da vašega telesa ne boste dodatno obremenjevali z nepravilno hrano in pijačo, ki vaše telo še dodatno »segrejeta«. Istočasno pa lahko poskrbite, da se s primerno hrano in pijačo  znebite kakšnega odvečnega kilogramčka – tam okrog pasu ali pa kje drugje.

Poletna hrana je čisto preprosta in pravi užitek. Poleg tega jo lahko dobite z vaših vrtov ali pa od vaših mam in non – pa tudi na lokalnih  tržnicah se marsikaj dobi. Poletna hrana vam ne bo jemala veliko časa za dolgotrajno kuhanje, dušenje, pečenje in predvsem je enostavna, zdrava in polna vitaminov, mineralov, antioksidantov ter poletne svežine. Sedaj je čas  mladih bučk in spletne strani so polne slastnih receptov – le malce pazite pri izbiri receptov, da ne boste v testenine z bučkami bogato vlivali  smetane, pa naj bo ta še tako »lahka« in raznih bogatih bešamel in sirovih omak. Tudi bučkine polpetke so čisto OK, le ne »utaplajte«  jih v vročem olju, saj se lepo spečejo tudi v pečici na peki papirju po »ta pravih receptih«. In obvezno jih popecite tudi na žaru, pa tudi »tenstane« in v mineštrah in solatah so OK.

Nikar  na solatke ne pozabite,  tu res pustite vaši domišljiji prosto pot in ustvarite vaš najboljši recept. Pri solatah ni ovir, seveda ne sme manjkati hladno stiskano oljčno olje, ali mogoče bučno – obogatite jih lahko s piščančjim mesom ali tuno, jogurtom, sirom  ali s kakšno stvarjo po vaši izbiri. Le s solatami s hladnimi testeninami nikar ne pretiravajte, posebej če so bogato zabeljene z majonezo, šunko in podobnimi slastnimi dodatki.

Seveda ne pozabite na meso, moška populacija bi to zelo pogrešala. Poiščite dobro surovino, predvsem lokalno in prašičku se izognite – vsaj čez poletje;  seveda  v čevapčičih naj ostane, oziroma kot vam je »drago«. Poletni čas je čas žara in dobrot z žara in prav je tako. Tudi med tednom lahko meso pripravite na čim bolj naraven način, čim manj ga »čmajžite« in videli boste, da je super, pa še dosti bolj zdravo je. Pohano meso je preživeto, jedo ga le še Avstrijci in kakšen severnjak, zato si ga privoščite le kadar greste na izlet in ko se odvijajo otroška  rojstnodnevna praznovanja in podobne pojedine.

Če ne morete brez golažov, obar, bogračev, vampov, segedinov in podobnega,  ne pretiravajte s kruhom, ki se tako rad pomaka v omake in kar izginja  in malce glejte koliko ste ga prinesli ali so vam ga prinesli na mizo! Privoščite si kaj lahkega za prilogo, predvsem nič »belega«…..če to pač zmorete. Kaj je to belo najbrž poznate: to je bel kruh,  krompir, smetana, bela moka, sladkor,….  Kaj so alternative: vse kar je  polnozrnato - kruh, testenine  in moka, basmati riž, ovsena kaša,fižol,  fižoleti inp. Če vam je všeč krompir – naj bo pečen v pečici brez bogatih dodatkov, ali pa samo kuhan. Če vztrajate na belih testeninah – naj bodo durum in obvezno pripravljene »al« dente.

Če imate dovolj časa – potem priporočam, da ustvarjajte lahke poletno – zelenjavne juhe. Tudi tu ni ovir za vašo domišljijo.  Juhe so lahko špinačne in blitvine, korenčkove, bučkine, špargljeve, bučne, česnove, paradižnikove  itd, le » gostila« naj bo čim manj v njih, pa v obliki krompirčka ali kaj podobnega naj bo. Okusa ni potrebno poslabšat s kislimi in sladkimi smetanami, ker se bo okus po zelenjavci kar izgubil.

In polagam vam  na srce: testeninc v juhe in mineštre ni potrebno dodajati, le če imate neješče otroke ali partnerje ali pa ste hudi  športni navdušenci. Raje obogatite juhice z bučnimi semeni, rukolo ali kaj po vaši izbiri. Pa smo že pri sladicah. Sladice med tednom niso čisto nič potrebne, sladkor uspava in storilnost vam bo padla, razen seveda v primeru izjem kot v zgornjih juhicah. Za sladico si privoščite sadje – seveda sezonsko in lokalno,  nikar grozdje iz južne Amerike ali kiwi iz Nove Zelandije. Češnje,višnje, marelice, jagode, hruške inp. naj bodo iz Slovenije ali vsaj iz sosednje Hrvaške. Še najboljše je  iz domačega ali vsaj sosedovega sadovnjaka in da sadje ni  pretirano  »pošpricano« proti raznoraznim škodljivcem.

 

Seveda se ni potrebno povsem izogibati sladoledu, ki nas v vročih dneh lepo osveži in bilo bi pravo trpljenje, da bi ga samo gledali - ampak tudi tu ni za pretiravati: razne smetane, prelivi in dekoracije bodo sladoledu ukradli okus in na koncu ne boste več vedeli, kakšen sladoled  ste pravzaprav pojedli. Priporočam pripravo domačega sladoleda, boste vsaj vedeli kaj je v njem.

Najbolj pomembna je poleti pijača ali lahko bi rekli kar voda, voda , voda in še 1x voda – naša lokalna hubeljska ali katerakoli  iz lokalnega  izvira. In nikar se ne izgovarjajte, da diši po kloru. Pa »pejte« si po Skuk ali kakšno podobno izvirsko vodo. Voda vam bo pogasila žejo, nadomestila vodo iz vašega telesa, ublažila tek po sladkem, mastnem in slastnem in predvsem poživila vaš um in telo. Lahko si privoščite tudi čaj – pravi ali zeliščni za intimne in mirne trenutke, le s sladkorji in nadomestki ne pretiravat.

Seveda se ni potrebno odreči kozarcu rdečega ali kakšnemu pivcu – vendar le v razumnih količinah, ker vas bo večja količina alkoholnih pijač bogato založila z uspavalnimi kalorijami, seveda do neke faze, ker potem sledi faza hude razigranosti in še naslednje faze, ki pa se pri različnih ljudeh različno manifestirajo. Več piva in sladkih pijač bo povzročilo, da boste postali  zaspani in še bolj žejni. Pa je res škoda, da bi prespali to dolgo vroče poletje. Boste to raje počeli pozimi, ko ne bo kaj za počet.

 

 

Katja Jež

Specialistka na temo Zdrave prehrane

 

Katja Jež
Kolofon