Lokalne Ajdovščina

oglaševanje menu

Zablode o sladkorju

Sladkor je nujno potreben za naš organizem, predvsem glukoza. Potreben je pri večjih fizičnih naporih in umskem delu, toda brez pretiravanja. Nova kolumna Katje Jež.

Zadnje čase so malce potihnile razprave o sladkorju v naši hrani in pijači. Verjetno ste se v tem času že navadili piti kavo brez sladkorja, mogoče posegate manj po sladkih pijačah in že se počutite boljše ali vsaj mislite tako.

Povprečna »doza« sladkorja za povprečno žensko bitje je 90g na dan (priporočeni vnosi po Uredbi ES 1169/2011). Verjetno se vam zdi veliko, še posebej če se odrekate tistima dvema vrečkama (10g) sladkorja na dan ob kavi. Žal je povprečna količina sladkorja, ki jo dnevno zaužijemo Slovenci precej večja, predvsem pri mladostnikih. Sladkor je namreč prisoten v mnogih živilih, v katerih ga ne pričakujemo; včasih na embalaži proizvoda celo piše, da je proizvod brez dodanega sladkorja - toda to ne pomeni, da proizvod sladkorja ne vsebuje – ampak le, da mu sladkor ni še posebej dodan.

(Primer dnevnega zaužitja 180g sladkorja oz.2x priporočene količine: 2dcl soka, 2 kosa belega tosta, 2 žlički marmelade, 1 jogurt + 30g cornflaxa, 2 kavi s sladkorjem, 2 jabolki, 1 banana, 2 jaffa piškota,krožnik testenin s paradižnikovo omako, 1 kola ali druga  sladka pijača.)

Sladkor je precej priljubljena sestavina raznovrstnih  živilskih izdelkov, predvsem zato, ker daje okus in je kot surovina dokaj poceni. Sladkor se živilom dodaja v različnih oblikah: kot beli ali rjavi sladkor , kot saharoza, fruktoza, glukoza ali kot sirupi; glukozno-fruktozni sirup , javorjev ali agavin sirup, med inp. Običajno je vsebnost sladkorja navedena na embalaži proizvoda in tam se lahko prepričate koliko sladkorja je v živilu na 100g ali 100 ml.

Sladkor je prisoten tudi v mleku in jogurtih, lahko pa je tudi dodan, če je jogurt sadni ali z dodatki in ga tako vsebuje še več. Sladkor se dodaja žitnim kosmičem, da so slajši in hrustajo, sladkor je lahko v toastih, pa v kruhu,  v paradižnikovih omakah, v sokovih, prelivih, v suhem sadju inp. Seveda je tudi v sladicah in sladkarijah – ampak tam ga vsaj pričakujemo. Sladkor je v marmeladi, pa čeprav je doma kuhana in je dodanega le malo sladkorja. Sladkor je pač sestavina sadja in v marmeladi se samo še skoncentrira. Sladkor v sadju je sicer prisoten približno od 5 – 20%, vendar je bolj »prijazen«, če ga konzumiramo v svežem sadju, ker nam vlaknine, ki jih sadje vsebuje pri presnovi pomagajo, da se sladkor počasi absorbira v telo in tako ne prihaja do hitrega dviga sladkorja v krvi.

V zadnjem desetletju se vedno več uporablja fruktozno – glukozni sirup kot nadomestek za bel sladkor. Tako pojemo in predvsem popijemo vedno več fruktoze, ki ni potrebna za naše telo in se njeni viški v telesu hitro kopičijo kot maščoba, predvsem okrog pasu.

Sladkor je nujno potreben za naš organizem, predvsem glukoza. Potreben je pri večjih fizičnih naporih in umskem delu, toda brez pretiravanja. Sladkor nas tudi pomirja in razveseljuje, predvsem v kombinaciji s čokolado, vendar pa je veliko boljše za pomiritev in antistres vsakršno gibanje v naravi oz. vsaka fizična aktivnost, le da z njo ne pretiravate.

 

Katja Jež - Specialistka na temo Zdrave prehrane

Foto: Thinkstock

Katja Jež

#kolumna, #zdravje

Kolofon