Lokalne Ajdovščina

oglaševanje menu

SOL

Prekomeren vnos soli v naše telo in s tem natrija, je zelo pomemben dejavnik tveganja za povišan krvni tlak, le-ta pa za možgansko kap. Bolezni srca in ožilja so vodilni vzrok smrti v svetu. Nova kolumna Katje Jež, na temo zdrave prehrane.

Bliža se zimski čas, mraz, pa prazniki in naš apetit se postopno povečuje, kar je povsem naravno in zdravo. Za več energije in toplote potrebujemo več kalorij. Za več kalorij pa več hrane. V tem obdobju nam še posebno teknejo sezonske dobrote kot so pršut, salame, klobase, ocvirki... Vse našteto pa vsebuje veliko soli.

Znano je, da v povprečju Slovenec zaužije 2x količino soli, ki jo sicer potrebuje. Priporočene vrednosti so 5 - 6 g soli na dan. Glavni viri soli so kruh ter mesni in suhomesnati izdelki, sem štejemo navadne in sirove štručke, salame, suho meso, klobase, hrenovke, sire in pa pice. Povprečna pica vsebuje 12g soli! Hitro boste dnevne potrebe po soli prekoračili za 100%, če boste tekom dneva zaužili le: 2 kosa kruha, 3dkg mortadele, 2 rezini sira, zrezek, porcijo praženega krompirja, solato, zelenjavno juho ter testenine s paradižnikovo omako.

Kaj torej jesti? Jejte vse navedeno, vendar manj slano in predvsem si soli ne dodajajte v pripravljene jedi, kar tako radi običajno počnejo moški. Dodatek soli postopoma zmanjšujte in počasi se boste privadili manj slanemu okusu, posebno, če boste slan okus nadomestili z začimbami. Čili bo gotovo pomagal, pri okusu, pa še pri čem drugem. Seveda pa skušajte zmanjšati tudi vnos klobasic, salam, čipsov, krekerjev, slanih arašidov, pic, sirov in sirčkov ter podobnih slanih izdelkov.

Prekomeren vnos soli v naše telo in s tem natrija, je zelo pomemben dejavnik tveganja za povišan krvni tlak, le-ta pa za možgansko kap. Bolezni srca in ožilja so vodilni vzrok smrti v svetu, večina teh smrti pripisujejo povišanemu krvnemu tlaku, kajenju in povišanemu holesterolu. Visok krvni tlak in naraščanje krvnega tlaka s starostjo sta direktno odvisna od previsokega vnosa soli, nizkega vnosa kalija in nezadostnega vnosa zelenjave in sadja, prekomernega uživanja alkohola, previsoke telesne teže in nezadostne telesne aktivnosti. Povečano izločanje natrija  kot posledica povečanega uživanja kuhinjske soli je povezano tudi s povečanim izločanjem kalcija s sečem. Pri ženskah, predvsem po menopavzi, lahko velika poraba kuhinjske soli prispeva k zmanjšanju gostote kosti – oz. nastanku osteoporoze. Povečan vnos soli je poleg vsega že omenjenega povezan tudi z drugimi pogostimi boleznimi, kot so rak želodca, astma, debelost, ledvični kamni in diabetes.

Ob zniževanju soli v prehrani je potrebno zagotavljati tudi primerno preskrbljenost z jodom, ki je ključnega pomena za zdravje ljudi, saj je tako prenizek kot tudi previsok vnos joda povezan z različnimi boleznimi ščitnice. Za pokritje dnevne potrebe po jodu mora posameznik zaužiti 6 g jodirane soli. Dobri viri joda so poleg jodirane soli še morska hrana- ribe, raki, školjke in alge.

Katja Jež

Specialistka na temo Zdrave prehrane

Lokalne Ajdovščina
Kolofon