Lokalne Ajdovščina

oglaševanje menu

Kolumna: 7 napotkov za zdravo prehranjevanje v poletnem času

Kar nekaj poletja je še pred nami, mogoče si v teh poletnih dneh vzamemo nekaj več časa za razmislek o našem prehranjevanju in želji po odpravi kakšnega odvečnega kilograma, ki se nam je v času »korone« mimogrede nabral okrog pasu. V tem obdobju imamo res veliko priložnosti za uresničitev zdravega prehranjevanja, samo odločiti se je potrebno.

ŽAR

Čas poletja je čas peke na žaru; Meso in zelenjava, ki ju pripravljamo na žaru sta manj kalorična, hitreje pripravljena in zagotovo ohranita več hranljivih snovi kot pri »tradicionalnem« kuhanju. Izbira za žar je velika in pestra, tako pri mesu kot pri zelenjavi. Pri zelenjavi je mogoče izbira še večja: Izbiramo lahko med: navadnim in sladkim krompirjem, bučkami, jajčevci, koromačem, papriko, gobicami, paradižnikom, porom, mlado koruzo, čebulo, radičem, beluši…pa še kaj bi se našlo. Lahko poskusimo tudi s sadjem, vendar ne smemo pretiravati. Sadje le nežno popečemo – karameliziramo, da pridobi na novih okusih.

RIBE

Čas poletja je zagotovo pravi čas za pripravo rib; Ribe imajo ugodno hranilno sestavo, so bogat vir beljakovin, vitaminov in mineralov in so edinstvene po vsebnosti esencialnih omega-3 maščobnih kislin, ki so pomembne za zdravje srca; zlasti manjše ribe, ki jih zaužijemo s kostmi vred, so vir vitamina D, kalcija, fosforja. Morske ribe so tudi vir joda in selena; https://www.prehrana.si

Če se le da, se izogibajmo cvrtju in »pohanju«. V poletnem času si lahko večkrat pripravimo morske sadeže, (školjke, kalamare,škampe, hobotnico,..), kar nam bo obudilo tudikakšen lep spomin na morje.

VRTNINE

Poletje je obdobje sveže zelenjave. S svežo zelenjavo lahko ustvarjamo neskončno vrst solat, lahko jih obogatimo s sadjem, žiti ali s super živili po lastnem izboru. Če bomo solati dodali popečeno piščančje meso, popečen kruh, parmezan in polivko bo nastal prav spodoben in polnovreden obrok kot je Cezarjeva solata. Svežo zelenjavo lahko kombiniramo tudi s hladnimi testeninami, vendar ne pretiravajmo z majoneznimi prelivi. Zelo okusne so tudi solate z opečeno zelenjavo: jajčevci ali bučkami, običajno obogatene s česnom, peteršiljem in olivnim oljem.

SADJE

Sveže sadje v poletnem času je nujen in sestavni delzdravega prehranjevanja. Sveže, lokalno sadje, najboljše iz domačega sadovnjaka, po vsebnosti hranilnih snovi, predvsem vitaminov, mineralov in antioksidanntov zagotovo prekaša sadje iz velikih trgovskih centrov. Seveda s sadjem ni za pretiravat, sadje vsebuje predvsem vodo, pa sladkor in vlaknine. Prav vlaknine bodo poskrbele za boljšo prebavo in počasnejši dvig sladkorja v krvi. Če pa bomo s sadjem pretiravali, se bo povečal tudi vnos sladkorja v naš organizem.

BELO

Najbrž že vsi vemo, da se je pri zdravem prehranjevanju potrebno izogibati večjim količinambelih živil: belemu sladkorju, moki, rižu, testeninam, kruhu, soli. Vendar pa: rjavi sladkor in razni rjavi sirupi so tudi sladki in vsebujejo visoko stopnjo sladkorjev. Prav tako velja, da je le redko kateri kruh na trgovski polici po svoji sestavi polnozrnat, razen seveda tisti, ki ga sami spečemo in natančno vemo koliko polnozrnate moke smo uporabili. Kuhanje testenin in riža »al dente« je bolj zdrava priprava hrane, seveda če testenine potem ne plavajo v premočnih omakah.

INDUSTRIJSKO PRIPRAVLJENA HRANA

Industrijsko pripravljena hrana je predvsem praktična za pripravo ter uživanje. Ni tudi nujno manj zdrava. Živila, ki so po svoji sestavi dokaj enostavna, kot na primer – jogurt, sir, meso, testenine, žitarice, polnozrnat kruh, ribe v pločevinkah, vložena zelenjava, žitni kosmiči brez sladkornih prelivov (ne-hrustljavi), suhomesnati izdelki brez konzervansov in ojačevalcev arom, jajca in drugazapakirana živila, ki so sestavljena iz le majhnega števila sestavin, so zagotovo bolj prijazna našemu organizmu. Močno predelana živila, ki imajo zaradi množice dodatkov dolg spisek sestavin na svoji embalaži, so manj primerna za vsakodnevno uživanje.

Za začetek bolj zdravega prehranjevanje bi bilo smiselno, da preverimo kaj kupujemo oz. kaj imamo na zalogi v hladilniku in shrambi in naredimo ločnico med manj in bolj zdravimi živili. Pri naslednjemnakupovanju pa se potrudimo in poiščemo zamenjavo za živila, za katere smo ugotovili, da niso nujno potrebna v domači kuhinji. Pri tako zelo pestri in široki ponudbi živil v naših trgovinah, to sigurno ne bo problem. Lahko si pomagamo tudi z aplikacijo Veš kaj ješ, ki nam bo za vsak posamezen, izbran izdelek ovrednotila posamezno vrednost: maščob, nasičenih maščob, sladkorjev in soli v obliki barvnega semaforja:

ČAS IN VZTRAJNOST

Vsaka sprememba razmišljanja in obnašanja zahteva čas, motivacijo in vztrajnost. Dandanes veliko govorimo o zdravem načinu življenja. Slišimo veliko informacij in napotkov glede pravilnegaprehranjevanja in gibanja. Teorijo zdravega prehranjevanja v večini zelo dobro poznamo, za prakso pa nam običajno zmanjkuje časa. Spremembe, ki si jih želimo, ne prihajajo čez noč, vendar če bi si vzeli le nekaj več časa vsak dan za izbiro, pripravo in nakup zdrave prehrane, bi zagotovo kmalu spremenili naše prehranske navade. S tem bi izboljšali naše počutje in zdravje, pa še kakšen odvečen kilogram bi medtem izginil.

 

Katja Jež - Specialistka na temo Zdrave prehrane

 

Katja Jež

#kolumna, #zdravje

Kolofon