Novice se ne pišejo same. Podpri Lokalne!
Pri Lokalnih Ajdovščina dnevno skrbimo za pestrost vsebin, urejanje rubrik in objave na socialnih kanalih. So vam Lokalne všeč?
Tako nas lahko podpreteV mesecu, ko obeležujemo vrnitev Primorske k matični domovini, primorska živilska podjetja in zadruge v slovenski lasti izpostavljajo pomen povezovanja, ki postaja vse bolj pomembno za ohranitev zdravega slovenskega podeželja, kmetijstva in gospodarstva ter domačih blagovnih znamk.
Direktorji primorskih živilskih podjetij in zadrug poudarjajo: »Po primorsko povezuje primorska živilska podjetja, ki jih poleg zavezanosti h kakovosti združuje skupen cilj ohranjanja slovenske živilske industrije, kmetijstva in delovnih mest. Dogodek Po primorsko, ki ga tradicionalno organiziramo v septembru, je odraz našega dobrega medsebojnega sodelovanja, priložnost krepitve partnerskih vezi ter prispevanja k lokalnemu razvoju in samooskrbi, ki se je zlasti v zadnjih treh letih izkazala za izjemno pomembno«, izpostavlja tudi Matic Majcenovič, član uprave Mlinotesta.
V okviru skupine Po primorsko sodeluje enajst primorskih živilskih podjetij in zadrug: poleg Mlinotesta d. d. še Mlekarna Planika d. o. o., Pivka perutninarstvo d. d., Delamaris d. o. o., Kras d. o. o., Vinakoper d. o. o., Vinakras z. o. o., Klet Brda, z. o. o. Dobrovo, Kmetijska zadruga Tolmin, z.o.o., Tolmin, Kmetijsko gozdarska zadruga Idrija, z. o. o. in Kmetijska zadruga Agraria Koper, z. o. o. Pobudnica tega povezovanja je Anka Lipušček Miklavič, do nedavnega direktorica Mlekarne Planika.
Nikolaj Maver, direktor KZ Tolmin: »Kmetijska in živilska proizvodnja je edino na Primorskem ostala v glavnem v slovenskih rokah. Izvor in poreklo mleka, mesa, vin, zelenjave in sadja, dodatkov izdelkom, so bili vedno osnovni pogoj za pravičen odnos do potrošnika. S ponosom lahko izdelujemo in predstavljamo najboljše izdelke iz najboljših, na primorskih kmetijah pridelanih surovin. Naši cilji so že dolgo znani: pridelati in prodati, kar zagotavlja kratka veriga, več dodane vrednosti in korektne odnose v vsej verigi, od kmeta do potrošnika.«
Primorska živilska podjetja in zadruge v sodelovanju z GZS – Zbornico kmetijskih in živilskih podjetij že tradicionalno organizirajo kulinarično promocijsko doživetje Po primorsko, ki od leta 2015 poteka v središču Ljubljane, vedno v tednu, ko obeležujemo dan vrnitve Primorske k matični domovini. »Tukaj smo za Vas in Vam ponujamo iz svojega lokalnega okolja le najboljše« vabi v imenu vseh tudi Tina Podobnik, direktorica KGZ Idrija. Prireditev je bila zaradi slabega vremena tokrat prestavljena na predvidoma oktober.
Na brezplačni degustaciji dogodka Po primorsko podjetja že od leta 2015 nudijo izbrane dobrote iz mesnih jedi in mesnin, mlečnih izdelkov, ribjih jedi, testenin, zelenjave in sadja ter sonca polna primorska vina. Dobrote lahko obiskovalci tudi kupijo in se z njimi razvajajo tudi v krogu družine ali prijateljev.
Marjan Colja, direktor KZ Vinakras o dogodku pove: »Veseli me, da prireditev Po primorsko postaja vse bolj prepoznavna in tradicionalna, zlasti v času, ko potrošniki vse večjo pozornost namenjajo kakovosti in varnosti hrane, ki jo kupujejo. Izdelki zadrug in podjetij, ki se predstavljajo na prireditvi, imajo poleg visoke stopnje kvalitete tudi zajamčeno sledljivost vzdolž celotne živilsko oskrbovalne verige, kar je izjemnega pomena. V prihodnosti si želim, da bi sodelovanje doprineslo k oblikovanju blagovne znamke primorskih proizvajalcev, kar bi nedvomno pripomoglo k večji konkurenčnosti in ohranjanju ugleda ter tradicije izdelkov, ki so del naše kulture in dežele. Del nas.«
Primorska živilska podjetja in zadruge, ki so povezane v projektu Po Primorsko, so konec leta 2021 ustvarila preko 240 milijonov evrov prihodkov, kar predstavlja skoraj desetino (natančneje 9,69 %) vseh prihodkov živilskih podjetij v Sloveniji in 58 % vse primorske živilsko predelovalne industrije. Zaposlovala so 1776 zaposlenih, kar je nekaj več kot 12 % vseh zaposlenih v živilskih podjetjih v Sloveniji. Primorska živilska podjetja in zadruge povezujejo in sodelujejo z več kot 850 kmetijami ter s tem prispevajo k ohranjanju in razvoju slovenske pridelave in predelave hrane.
Po primorsko ni samo dogodek. Je izmenjava informacij in medsebojna pomoč v dobro celotne skupnosti.
Miran Božič, Mlekarna Planika: »V našem združenju Po primorsko povezujemo pomembne pridelovalce in predelovalce hrane na območju Primorske. Ta neformalna, a vse močnejša povezava je, poleg tega da je odlična promocija našega delovanja in naših izdelkov, v teh zahtevnih in negotovih časih tudi pomemben vir za izmenjavo informacij, ko je včasih potrebno hitro sprejeti določene odločitve. Medsebojna, nesebična pomoč, lahko le z dobronamernim nasvetom ali sugestijo, je v takih časih izredno dragocena.«
Aleksander Debevec, član uprave skupine Pivka – Delamaris: »V skupini Po primorsko se skozi vse leto večkrat osebno srečujemo, izmenjujemo si mnenja in dobre proizvodne prakse, se posvetujemo v izzivih in težavah. To sodelovanje med podjetji se je v vseh teh letih izkazalo kot dobra praksa, ki jo želimo ohranjati in jo priporočamo tudi ostalim. Stanje živilske industrije je v splošnem dobro, a imamo še vedno kar nekaj priložnosti za izboljšave na področju optimiziranja procesov in v še večji specializaciji vsakega od členov. Pomoč in sodelovanje lahko prinaša rešitve, ki izboljšajo učinkovitost vseh, posredno pa vpliva tudi celotno slovensko gospodarstvo.«
Nakup lokalnih dobrin ohranja delovna mesta in podeželje
Patricija Pirnat, predstavnica KZ Agraria Koper: "Za nami je še eno zahtevno in dinamično leto, katerega je tako kot leto poprej zaznamoval Covid 19 in vplival tako na kadrovske primanjkljaje, kot tudi navade kupcev, kateri so nakupe opravljali v lokalnem območju ter posegali po lokalnih pridelkih. Želimo si le, da bo kupec vse bolj posegal po lokalno pridelani hrani, ki je zrasla v tej naši zemlji in katero pridno obdelujejo trde roke domačih kmetov."
Borut Volk iz družbe Kras: »Danes se verjetno bolj kot kadarkoli prej zavedamo in moramo zavedati pomena obstoja takšnih družb in zadrug ne samo zaradi njihovega gospodarski pomena v okolju temveč tudi zaradi trdnosti prehranske oskrbe, ki jo zagotavljamo. Večina blagovnih znamk, ki jih nosijo proizvodi družb združenih v »gibanje« Po primorsko je skoraj ponarodela in postala del prehranske identitete Primorcev in Slovencev.«
Ohranjamo vrednote trajnosti in lokalne pridelave
Silvan Peršolja, direktor Kleti Brda: »V Brdih pridelujemo vino že iz rimskih časov in za vinogradnike je trajnost pravzaprav način življenja. V času globalizacije in poplavi blaga od vsepovsod postaja lokalno pridelano na tradicionalen način iskano blago. V pobudi Po primorsko je skupina podjetij, ki deli vrednote trajnosti in lokalne pridelave, in to želimo s ponosom sporočati najširšemu krogu potrošnikov.«
Borut Fakin, direktor Vinakoper: »Čeprav se v dnevih, ko praznujemo vrnitev Primorske k matični domovini, zgodba bogate primorske kulture in njene izjemne gastronomije sliši najglasneje, v dobrotah Primorske širom Slovenije dejansko uživamo skozi celo leto. Za to skrbimo primorska živilska in kmetijska podjetja, ki povezana v pobude, kot je Po primorsko, ohranjamo to identiteto odličnih surovin, po zgodbah tradicije oblikovanih v edinstvene uspešnice Slovenije. Povezujeta nas ljubezen do avtentičnosti, lokalnih specifik in tradicije ter odgovornost, da vse to ohranimo za prihodnje generacije. In na takih trdnih temeljih bo v prihodnjih letih, v to sem prepričan, lahko zrasla tudi prepoznavna kolektivna znamka.«
* Vir in fotografije: Po primorsko