Zato smo si na šoli postavili cilj, da se v prihodnje še posebej posvetimo izboljšanju ravni bralne pismenosti. Želimo si, da bi naši učenci kot odrasli ljudje znali vrednotiti informacije iz različnih virov. Hkrati iščemo poti, kako doseči, da bi se vsi učenci pri pouku dobro počutili in bili aktivno vključeni v proces učenja. To pomeni, da so jim jasni cilji in nameni učenja in da vedo, kaj morajo narediti, da bodo uspešni. Redno sodelujemo v projektih zavoda za šolstvo, ki podpirajo navedene cilje – v teku sta dva razvojna projekta: Vključujoča šola in Varno in spodbudno učno okolje. Ker pa več glav več ve in je vedno dobro pogledati tudi primere dobrih praks na drugih šolah, smo se lansko leto prijavili na projekt Erasmus KA122 in pridobili sredstva za izvedbo senčenja na delovnem mestu na šoli v tujini.
Osnovna šola Kunratice, Praga
Pet učiteljic in ravnateljica Mirjam Kalin smo v novembru 2024 obiskale osnovno šolo Kunratice v predmestju Prage, ki velja za najbolj sodobno in inovativno šolo na Češkem. Znana je po svojem odprtem in sodelovalnem pristopu k poučevanju ter poudarjanju razvoja temeljnih pismenosti, kot so bralna, matematična in raziskovalna pismenost. Vodijo projekte na državni ravni in redno sodelujejo s pedagoško in naravoslovno fakulteto Karlove univerze v Pragi. Vizija osnovne šole Kunratice je, da se učenci učijo zavzeto in z veseljem, sami upravljajo svoje učenje ter spoštujejo sebe in druge. Verjamejo, da si vsak učenec zasluži odlične učitelje, da dobre šole lahko spreminjajo življenja in da so vsi učenci so lahko uspešni. Prepričani so, da boljše poučevanje vodi k boljšemu učenju in da se tako učitelji kot učenci iz svojih izkušenj učijo tako, da razmišljajo o svojem delu in ga nenehno izboljšujejo.
Skupnost učiteljev – vsak učitelj je tudi učitelj učitelju
Na šoli je sto dvajset zaposlenih, med njimi osemdeset učiteljev, ki poučujejo sedemindvajset razredov otrok, starih od šest do petnajst let. Učitelj, ki se zaposli na tej šoli, se zaveže k neprestani profesionalni rasti. Vsak nov učitelj ima v prvih dveh letih poučevanja mentorja, ki mu svetuje pri izboljševanju pedagoške prakse. Na začetku šolskega leta vsak učitelj pripravi osebni razvojni načrt, nato pa znanje pridobiva skozi refleksijo lastnega dela, sodelovanje v timu in izmenjavo izkušenj s sodelavci.
Timsko delo je srce šolske kulture. Ob četrtkih popoldne potekajo srečanja projektnih in predmetnih timov, kjer učitelji reflektirajo opravljeno delo in načrtujejo naprej. Še posebej pomembna je praksa tandemskega poučevanja, kjer v razredu hkrati poučujeta dva učitelja. Čeprav razredi štejejo tudi 30 otrok in več, se učitelji pogosto raje odločajo za skupno poučevanje kot za delitev razreda na dve manjši skupini.
Na šoli je štirideset izkušenih učiteljev mentorjev, ki svoje znanje redno prenašajo na mlajše kolege. Vsako leto načrtujejo, kakšno znanje in veščine lahko predajo sodelavcem (npr. veščine vodenja razreda, metode poučevanja), in organizirajo delavnice, ki so odprte za vse kolege. Tako se vzpostavlja kultura medsebojnega učenja in podpore.
Razred kot skupnost učenja in sodelovanja
Učenci imajo vsak teden razredno uro, ki večinoma poteka na vedno enak način: pozdrav, kratek frontalni razgovor, individualno pisanje dnevnika in nato skupni pogovor v krogu. Pisanje dnevnika ob glasbi ali v tišini je anonimno. Učitelj nato vsakemu učencu v dnevnik napiše odziv, hkrati pa iz vsebine zapisanega lahko zazna dogajanje in dinamiko v razredu in po potrebi ustrezno ukrepa.
V vsakem razredu sodelujeta dva razrednika in pomočnik. V prvem in šestem razredu začnejo šolsko leto s tridnevnim programom, posvečenim postavitvi pravil, rutin, spoznavanju učiteljev in oblikovanju razredne dinamike. Učenci si na začetku leta izberejo učnega prijatelja (study buddy). Učni prijatelj je nekdo, ki celo šolsko leto nudi oporo sošolcu pri učenju, domačih nalogah, povezovanju v skupnost… Vsak učenec prevzame tudi konkretno vlogo v razredu (npr. skrbi za svež zrak ali pomaga pomirjati razred), sedežni red pa se spreminja glede na potrebe in dinamiko skupine.
Soočanje z vedenjskimi izzivi je postopno in premišljeno: najprej pogovor z učiteljem, potem pogodba o izboljšanju, nato vključevanje staršev in po potrebi tudi zunanjih strokovnjakov.
Branje – skupna vrednota šole
Poseben poudarek na šoli je namenjen razvijanju bralne pismenosti. Učitelji ne spodbujajo zgolj branja, ampak tudi razumevanje in refleksijo prebranega ter ustvarjalno pisanje. V okviru projekta Helping schools succeed, v katerem osnovna šola Kunratice sodeluje kot pilotna šola, učitelji uporabljajo kvalitetna orodja za ugotavljanje stopnje bralne zmožnosti in načrtovanje napredka. Spretnost branja in pisanja se sistematično razvija pri vseh šolskih predmetih.
V razredu, kjer poteka ura literarnega branja, učenci prvih dvajset minut berejo vsak svojo knjigo. Učenci nato zapišejo kratko razmišljanje o prebranem. Po jasnih in dogovorjenih kriterijih predstavijo prebrano knjigo, ostali učenci pa na osnovi kriterijev sošolcu podajo povratno informacijo.
Zelo uspešen je projekt Reading Together, kjer celotna šola piše in bere na skupno temo, na primer na temo »voda«. Učenci od prvega do devetega razreda pišejo pesmi, zgodbe, članke in raziskovalna besedila na to temo, ki jih nato berejo drug drugemu. Mlajši berejo starejšim in obratno – tako se gradi bralna skupnost in povezanost razredov po vertikali.
Vtisi in spoznanja
Učiteljice smo bile na šoli zelo prijazno sprejete. Ravnatelj šole in koordinator projekta sta organizirala program senčenja, ki je vključeval seznanitev s češkim šolskim sistemom ter udeležbe pri učnih urah pouka na razredni in predmetni stopnji. Učenke 9. razreda so nam predstavile šolsko stavbo. Mnogo učiteljev nam je odprlo vrata svojih učilnic in bile smo priča zanimivim in inovativnim izvedbam učnih ur. Opazile smo, da so vsi učenci aktivno vključeni v proces učenja in da jim je bilo jasno, kaj in zakaj se učijo ter kaj morajo narediti, da bodo uspešni. Opazili smo, da se učijo izvajati medsebojno povratno informacijo in reflektirati svoje delo. Aktivnosti pri pouku so raznolike in usmerjene v razvijanje bralne pismenosti na vseh nivojih.
Obisk osnovne šole Kunratice nam je ponudil dragocen vpogled v delovanje šole, ki temelji na sodelovanju, refleksiji in nenehnem učenju tako učencev kot tudi učiteljev. Izkušnje z izmenjave so nas opogumile in nam potrdile, da smo na pravi poti k bolj kvalitetnemu učenju in poučevanju. Domov smo se vrnile s svežimi idejami in okrepljeno zavezanostjo k skupnemu cilju – ustvariti učno okolje, kjer lahko učenci v sodelovanju z drugimi uspešno širijo in poglabljajo svoje znanje in razumevanje sveta ter optimalno razvijajo svoje talente.
* Vir in fotografije: Katja Bone, učiteljica angleščine in nemščine