Novice se ne pišejo same. Podpri Lokalne!
Pri Lokalnih Ajdovščina dnevno skrbimo za pestrost vsebin, urejanje rubrik in objave na socialnih kanalih. So vam Lokalne všeč?
Tako nas lahko podpreteBalet Doktor Živago je ob svoji letošnji aprilski premieri navdušil s pri nas redko videnimi stoječimi ovacijami. Slabe tri ure minejo zanimivo, na trenutke celo poučno, hkrati pa pomenljivo tudi za današnji čas, saj se vprašanja pripadnosti, odpadnosti in ne nazadnje spremembi vrednot v ljudeh, ki so nam bili nekoč blizu zopet vedno bolj odpirajo. Piše Nejc Furlan.
Kaj predstavlja Doktor Živago danes, ko nam je njegova vsebina poznana bolj kot ne iz znamenitega filma z Omarjem Sharifem v glavni vlogi? Kaj nam predstavlja to delo, ki se počasi oddaljuje v velike ruske klasike in jemljemo zato njegovo vsebino bolj kot ne zgolj v premislek, pa čeprav se sama zopet pojavlja v našem vsakdanjem življenju, le na drugačen način, le v drugačnih oblikah?
Poleg mnogih filmov, serij, dramskih uprizoritvah, celo mjuzikla na Broadwayu, je najznamenitejše delo Borisa Pasternaka doživelo praizvedbo še v baletni uprizoritvi in to na odru ljubljanske Opere!
In četudi je skorajda pregovorno, da najdejo čas za balet le tisti res petični obiskovalci kulturnih prireditev, temu vsaj v primeru novega Doktor Živaga, ni tako. Kljub temu, da gre za baletno uprizoritev, ki traja dve uri in petinštirideset minut, smo ji lahko tudi baletni laiki kos. Uprizoritev je namreč silovita, močna, hkrati pa dovolj nežna in prožna, da pridobi naklonjenost ene in druge vrste gledalca.
Odrsko priredbo romana sta pripravila Jiří in Otto Bubeníček. Prvi v koreografskem, drugi v scenografskem smislu. Glasbeno vodstvo ter dirigiranje pa je prevzel Marko Gašperšič. Ljubljanska praizvedba je domiselna uprizoritev, razgibana z vsemi sredstvi, ki popestrijo dogajanje na odru (in širše). Tako je sijajen prikaz menjave družbenega reda, preko svečanih, meščanskih plesov v carski Rusiji, kasneje ali nenadoma, pa še nadvse učinkujoči poseg in preobrat z nastopom sovjetskega proletariata, z obogatitvijo ruskega pevskega zbora (Operni zbor SNG Opera in balet Ljubljana). Scenografija (Otto Bubeníček), je prav tako ravno dovolj velika, da poudari veličastnost in hkrati omogoča hitro menjavo. Saj se kraji dogajanja neprestano menjujejo. Domiselna je tudi uporaba globine odra in opernega orkestra postavljenega tam zadaj. Še posebej ostane v spominu prizor plesov ruskega meščanstva na Šoštakovičev znameniti Valček št. 2.
Sama glasba je neke vrste lepljenka, vendar je to v najboljšem pomenu besede, saj so posamezne skladbe sestavljene učinkovito skupaj, z glasbeno sorodnostjo, je tore poustvarjena harmonija mnogih, to so Dmitrij Šostakovič, Sergej Rahmaninov, Alfred Šnitke, Peteris Vasks ter Nikolaj Mjaskovski. Od zbora, do klavirja se glasba predstavlja skorajda kot enotno delo, kljub temu, da so skladbe pripadnice drugačnim žanrom in obdobjem in to kljub temu, da je glasba ustvarjana v celoti v živo, le da so izvajalci enkrat skriti v ozadju, drugič pa v vidnem polju.
Naslovna vloga je bila zaupana Lukasu Zuschlagu, vloga Lare pa je pripadla Tjaši Kmetec. V ostalih vidnejših vlogah so se predstavili še Rita Pollacchi kot Tonja, Petar Đorčevski kot Komarovski ter Luka Žiher v vlogi Strelnikova.
Kljub temu, da del po odmoru po začetnem veličastnem prizoru s Opernim zborom SNG Opera Ljubljana aka. »Ruski vojaški pevski zbor«, dramsko dogajanje malce pobledi ob večinoma ponavljanju prizorov, ki so sicer vrhunsko zastavljeni, je celotna zadeva nadvse uspešno in predvsem tudi za baletne laike odlično postavljena tudi v baletni jezik. Tako slabe tri ure minejo zanimivo, na trenutke celo poučno, hkrati pa pomenljivo tudi za današnji čas, saj se vprašanja pripadnosti, odpadnosti in ne nazadnje spremembi vrednot v ljudeh, ki so nam bili nekoč blizu zopet vedno bolj odpirajo, posledično zaradi dogajanja v svetu, ki več ni tak kot je bil oz. vsaj ni bil tako zaostren, kot je sedaj. Maske počasi padajo, stvari se zaostrujejo.
Balet Doktor Živago je ob svoji letošnji aprilski premieri navdušil s pri nas redko videnimi stoječimi ovacijami. Navdušil je tako kritike kot tudi občinstvo, kar napeljuje k vzpodbudi za nove tovrstne uprizoritve na letne abonmaje. Prav tematika, znana zgodba, zanimiv prenos v balet, pestra glasbena uporaba, uprizoritvene domislice, itd., pa so recept, ki se je izkazal za uspešnega in dostopnega tudi za neredne obiskovalce baletnih uprizoritev, zato nadejamo še takih postavitev.
* Kolumna izraža avtorjevo osebno mnenje in ne odraža nujno mnenja spletnega portala Lokalne Ajdovščina.
* Foto: SNG Opera in balet Ljubljana