Novice se ne pišejo same. Podpri Lokalne!
Pri Lokalnih Ajdovščina dnevno skrbimo za pestrost vsebin, urejanje rubrik in objave na socialnih kanalih. So vam Lokalne všeč?
Tako nas lahko podpreteAjdovščina ponovno piše zgodovino, za kar je najbolj zaslužen Ivo Boscarol in njegovi sodelavci iz podjetja Pipistrel. Danes dopoldan je nad Stuttgartom prvič poletelo letalo na vodikove gorivne celice HY4. Na krovu sta bila Pipistrelov testni pilot Nejc Faganel in nemški pilot Johannes Anton.
Pipistrel je skupaj s tremi partnerji iz Nemčije razvil nov pogon električnih letal, ki bodo omogočale nekaj tisoč kilometrov dolge polete. Med letom je bila edina emisija vodna para. Danes dopoldan je štirisedežno letalo z novim pogonom, ki se imenuje HY4, uradno poletelo prvič in to z letališča v Stuttgartu. Gre za električno letalo. Njegov električni motor med letom poganjajo gorivne celice na vodik, ki se jim med letom dodaja kisik. V Pipistrelu so v ta namen predelali letalo, s katerim so leta 2011 zmagali na tekmi NASA za najučinkovitejšo letalo. Na tekmi v ZDA je elektriko dobivalo iz baterij, zdaj pa jo bo iz vodikovih gorivnih celic, ob vzletu pa so jim pomagale še baterije.
Ivo Boscarol je ob tem povedal, da je polet trajal 15 minut, za toliko časa je bilo tudi zaprto letališče v Stuttgartu in zračni prostor nad njim. To ni prvi polet HY4, saj so ga prejšnji teden več kot deset ur preizkušali na letališču Cerklje.
Pri projektu novega električnega pogona na vodikove gorivne celice sodelujejo štirje partnerji, ki so tudi financirali dosedanji razvoj. To so nemški nacionalni inštitut za letalske in vesoljske tehnologije - German Aerospace center DLR, ki je razvil vodikove gorivne celice, družba H2FLY iz Stuttgarta Josefa Kalla, ki je idejni oče projekta in glavni vlagatelj, Pipistrel, ki je razvil letalo in integriral pogonski sistem, ter Univerza iz Ulma, ki daje razvojno in tehnično podporo. Vodikove celice je naredil Hydrogenics. Nemški inštitut DLR je sicer glavna nemška ustanova na področju razvoja letalske in vesoljske tehnologije. Tukaj se soustvarja razvoj Airbusov, raket Arianne, vojaških lovcev …
Partnerji projekta računajo, da bo nov pogon kmalu tako zmogljiv, da bo z njim mogoče preleteti več kot tisoč kilometrske razdalje brez postanka, pred poletom napoveduje Ivo Boscarol. Prednost novega električnega pogona v primerjavi s tistim na električne baterije je ravno v tem, da gorivne celice omogočajo daljši let večjemu letalu kot baterije oziroma sončne celice. Gorivne celice namreč proizvajajo elektriko med samim poletom. Pipistrel je s partnerji razvil tak pogon, da bi z njim lahko poletelo tudi do 40-sedežno letalo. To pa pomeni, da bi bilo letalo na gorivne celice lahko uporabno tudi v komercialnem potniškem prometu.
Do takrat pa bo preteklo še kar nekaj časa. Lastnosti novega pogona je treba še izboljšati, letalske oblasti bodo morale sprejeti nove standarde, ki bodo omogočili komercialno rabo letal na nov pogon. V Pipistrelu ocenjujejo, da bi za do 20 sedežna letala to lahko zgodilo leta 2025. Seveda pa morajo biti tudi kupci za taka letala, ker je razvoj predrag, da bi si ga lahko privoščili brez znanega kupca.
* Povzeto po: Finance.si
* Foto: Pipistrel