Novice se ne pišejo same. Podpri Lokalne!
Pri Lokalnih Ajdovščina dnevno skrbimo za pestrost vsebin, urejanje rubrik in objave na socialnih kanalih. So vam Lokalne všeč?
Tako nas lahko podpreteAjdovska trgovina in degustacijski prostor Faladur praznuje ravno v teh dneh svojo peto obletnico. Poleg odličnih vipavskih vin lahko pri njih najdete tudi marsikaj slastnega za pod zob, za vse skupaj pa sta nabolj zaslužna Matej in Neža Lavrenčič. Skupaj združujeta ponudnike domačih izdelkov, kar jima je v veliko zadovoljstvo. V to se lahko prepričate ravno v teh dneh, ko vas Faladur, ob peti obletnici delovanja, vabi na otvoritev sezone vipavskega hot doga in na slastni Pivonjam. Še mnogo več pa boste o Faladurju izvedeli v spodnjem intervjuju.
Faladur je starinska beseda za kaščo, oziroma predprostor v vinsko klet kjer kmetje so in še vedno opravljajo opravila skozi celo leto. Tudi faladurjeva trgovina in degustacijska soba je nakakšen predprostor in sicer v Vipavsko dolino. V središču Ajdovščine, v obnovljenem rimskem stolpu ob tržnici, najdete prijazno trgovino z vinskim barom. Obiskovalcem je tam na voljo široka ponudba vipavskih vin, piva lokalnih proizvajalcev in drugih izdelkov vipavskih kmetij. Ob strokovno vodenih pokušinah ponudijo tudi domače prigrizke, ki jih pripravijo sami. V bližini Mladinskega kulturnega centra Hiša mladih pa ima Faladur tudi večji degustacijski prostor, kjer organizirajo kulinarične dogodke in lahko pogostijo večje število ljudi.
Kot rečeno prav v teh dneh mineva pet let odkar je Faladur odprl svoja vrata. O tem kako težko je bilo začeti, kakšen je Faladur danes in kakšen bo morda v prihodnosti, smo se pogovarjali z Matejem Lavrenčičem, ki skupaj s svojo življensko sopotnico Nežo, skrbi, da se popotniki v Vipavski dolini vedno počutijo domače in odlično sprejeti.
V teh dneh Faladur praznuje svoje peto obletnico obstoja. Kako se, če zavrtimo čas nazaj, spominjaš začetkov, tistih prvih tednov obratovanja?
Spomini so še zelo živi. Trgovino Faladur smo odprli v ponedeljek. Brez kakšne velike drame. Prejšnje dni in tedne pa je bilo res veliko dela. Zagotovo smo bili utrujeni. Od priprav na otvoritev, pripravljalnih del, otvoritve, ki je potekala nekaj dni prej v degustacijskem prostoru Faladur v Palah. Takrat sva še s partnerjem Erikom ob petih zjutraj čistila police, opremljala prostor ter načrtovala prihajajoči prvi dan in potem mesec. Brez resnih pričakovanj in precej skromna sva zakorakala v novo zgodbo. Dokaj okrnjeno ponudbo smo potem hitro nadgrajevali in do sredine decembra se je že našlo marsikaj zanimivega na naših policah.
Bistveno bolj stresni so bili tedni pred odprtjem. Lovljenje rokov, opremljanje, iskanje rešitev ter neprespane noči. Bilo je zelo naporno. Faladur je namreč nastal iz dveh evropskih projektov, ki sta od naju zahtevali določen specifičen način dela.
Potem je sledilo dokaj mirno obdobje. Pravo zatišje. Obisk je bil skromen. Turisti niso poznali Ajdovščine. Lokalno prebivalstvo je bilo zadržano. Erik se je takrat odločil za samostojno pot, z ženo sva vztrajala. Prvi dve leti smo v Faladurju večinoma delovali kot prodajalna lokalnih izdelkov. Degustacij ni bilo veliko, sploh pa ne v takšni obliki kot jih izvajamo sedaj. Prvi dve leti sta bili za podjetje res zelo težki. Ajdovščina si še ni opomogla od gospodarstvene in finančne krize. Ljudje niso bili tako optimistični kot sedaj. Če gledam skozi sedanje oči, dvomim, da se bi spustil v tak projekt. Večina je že takrat rekla, da iz tega ne bo nič, a vendarle smo še tu. Boljši, večji, sposobnejši.
Faladurjeva trgovina v obnovljenem rimskem stolpu v Ajdovščini
V teh petih letih ste gostili številne goste, tako tuje kot domače, mnogi se seveda tudi radi vračajo. Kaj je tisto, po tvojem mnenju, zaradi česar gostje z nasmehom na obrazu zapuščajo prostore Faladurja?
Gostov je bilo res veliko. Predvsem v poletnem času postane Faladur kot multi-kulti ajdovski kotiček. Nemščina, angleščina, italijanščina, japonščina, španščina, kitajščina itd. Ljudje iz vsepovsod se ustavijo pri nas. Vsakodnevno nas presenetijo gostje iz nam neznanih koščkov sveta, ki želijo doživeti našo izkušnjo. Hitro smo namreč spoznali, da turisti, ki nas obiščejo, želijo okušati, doživeti ali spoznati Vipavsko dolino. Nekateri vina, drugi jedi, tretji kraj, dušo ali ljudi. Pri načrtovanju degustacij sem črpal iz osebnih izkušenj. Kot vinski navdušenec sem ob obiskih kleti najbolj užival v družbi vinarja, njegovih zgodbah ter ob spremstvu dobrega narezka. Vse to deluje. Gostu nudi toplino, vrednost predvsem pa občutek posebnosti. Isto sem skušal ponuditi našim gostom.
Degustacije v Faladurju so izkušnja. So pristno doživetje, spoznanje ali celo učna ura. Gostom ponudimo na enem mestu vse, kar si želijo. Okusno lokalno hrano (najboljše mesnine in sire v dolini, štruklje, polento, joto itd.), izjemen izbor vin, predvsem pa prijaznega, ustrežljivega in izobraženega gostitelja, ki ni samo natakar, ampak gostitelj v pravem pomenu besede. Tisti, ki da piko na i obisku.
Priznam, da še vedno pogrešam oziroma si v prihodnje močno želim večji obisk lokalnega prebivalstva. Želim si, da bi nam dali priložnost, da se jim predstavimo in jih navdušimo tako kot navdušujemo tudi tujce. Upam, da se ob končani prenovi centra Ajdovščine in ureditve terase našega Faladurja to tudi zgodi.
Matej Lavrenčič
Rdeča nit ponudbe Faladurja so lokalni proizvodi in izdelki, kraljuje pa seveda vipavska vinska kapljica. Koliko se je v teh petih letih spremenila proizvodnja vina v našem okolju?
Mislim, da imamo to srečo, da živimo v času renesanse vipavskega vinogradništva in vinarstva. Toliko kot so v zadnjih letih napredovali vipavski vinarji, se v zgodovini še ni zgodilo. Mladi, pa tudi starejši izobraženi vinarji, iščejo svoj navdih v tujini in odprtost trga jim to tudi omogoča. Učijo se od najboljših. Trenutno lahko z gotovostjo trdimo, da sodi vsaj deset vipavskih vinarjev v sam slovenski vrh. Nekateri so v tem času tudi uspeli svojo prepoznavnost uveljaviti v tujini, tako da se lahko z vso resnostjo postavijo ob bok tujim priznanim vinarjem. Lahko smo ponosni in pa hvaležni, saj veliko turistov prihaja v Vipavsko dolino prav zaradi posameznih vinarjev. To se pogosto pozablja.
Faladur praznuje 5 let
Kaj bi bilo, po tvojem mnenju, potrebno postoriti, da bila vina Vipavske doline še prepoznavnejša, tako doma, kot tudi v tujini?
Trenuten pozitiven trend in naklonjenost kupcev k butičnim regijam, avtohtonim sortam in pristnim izkušnjam je nujno potrebno čimprej izkoristiti in oplemenititi. Ravno filozofija vinarjev in njihovo udejstvovanje na trgu sta bistveno prispevali k prepoznavnosti vinorodnega okoliša. Vipavska dolina potrebuje enotno in močno promocije doline (v vinskem smislu to pomeni aktivnosti usmerjenje v prepoznavnost terroirja, klime, lokalnih sort ali vina vipavskega vinorodnega okoliša), če želimo, da se bodo ljudje lažje in prej odločali za nakup vipavskega vina ter da cena ne bo predstavljala problema. S tem mislim jasno sortno promocijo (trenutno je le redko komu jasno, kaj želimo dolgoročno predstavljati). V asortimanu je bistveno preveč sort, slogov, filozofij, katere so včasih tudi utopične.
Všeč mi je zgodba Vipavca, modrega pinota, lokalnih sort in sauvignona. S tem mislim, da je mogoče Vipavsko regijo pozicionirat kot resno vinsko regijo. Zelo sem vesel ponovne oživitve Kleti Vipava 1894. Četudi s tujimi lastniki, mislim, da bo njihov poslovni model v veliki meri pozitivno vplival tudi na celotni okoliš. Po drugi strani se glede na razvoj turizma v zadnjih letih določenemu deležu vinarjev (v to skupino spadajo vsi vinarji z majhnimi količinami, visokimi stroški proizvodnje, visoko kvaliteto in seveda možnostjo širitve) splača svoj poslovni model iz prodaje na terenu (gostinstvo, trgovine) preusmeriti na domačo prodajo, s trženjem storitev degustacij, pogostitev ali prenočitev. Druga polovica pa se bo razvijala v moderne vinske kleti z jasno hierahijo dela, distribucijsko mrežo in zelo podjetniško izdelano dejavnostjo. Prihodnost je zagotovo svetla z veliko priložnosti. Upam le, da bodo slednje vinarji in drugi akterji izkoristili.
Kakšno je sicer sodelovanje med Faladurjem in lokalnimi vinarji ter ostalimi ponudniki domačih proizvodov?
V petletnem obdobju smo sodelovali z mnogimi ponudniki. Dejstvo je, da se določene zveze prekinejo, okrnijo ali pa zacvetijo. Trenutno sodelujemo z velikim številom vinarjev in drugimi ponudniki. Vseh skupaj že več kot trideset. Poleg vinarjev pa še s pivovarno Pelicon, mesninami Cigoj, sirarstvoma Orel in Slejko, domačimi sokovi Metka, čebelarstvom Medart in pa novo nastalo destilarno Bratinov.
V Faladurju boste vedno našli nekaj slastnega za pod zob
V teh petih letih turizem Vipavske doline doživel pravi razcvet. Čemu pripisuješ največje zasluge za to?
Turistični razcvet Vipavske doline je posledica številnih dejavnikov. Makro dejavniki so Sloveniji prav gotovo zelo naklonjeni: varna država, zeleni turizem, butičnost, cenovna dostopnost. Prav zaradi našteteg mislim, da veliko število gostov izbere Slovenijo kot naslednjo turistično destinacijo. Tudi delovanje Slovenske turistične organizacije je precej napredovalo. Nikakor pa smem zanemarit občinske iniciative k samemu razvoju. Lokalno oziroma regijsko povezovanje v zadnjem času ter blagovna znamka Vipavska dolina sta pomembna dejavnika pri odločanju turističnih agencij, revij, vodnikov ali bolje rečeno velikih igralcev, kot je Lonely Planet. Pred tremi leti smo imeli to srečo, da nas je obiskal prav ta vodič, ki velja za enega najpomembnejših na turističnem področju in ki je temeljito spremenil potek nadaljnjih dogodkov. Številke prodanih tiskanih vodičev se gibljejo v milijonih. Slovenija je takrat dobila posodobitev vodiča. Pred tem Vipavske doline ni bilo v tiskani izdaji. Takratni obisk je to spremenil in od takrat naprej je vse drugače. Ko se vlak premakne, ga ne ustaviš kar tako. Povpraševanje je sprožilo ponudbo in tako dalje do današnje točke, ko se pospešeno vlaga v turizem na vseh nivojih. Prenočitvene kapacitete, storitve, dejavnosti itd. Turizem so ljudje. Očitno postajamo pripravljeni, vidimo nove priložnosti in kot kaže na zadnje rezultate in nagrade tudi uspešni.
Faladur Ajdovščina
Kakšni so cilji in načrti za naprej? Kako vidiš Faladur ob praznovanju npr. desete obletnice delovanja?
V zadnjih dveh letih smo iz manjše trgovinice z lokalnimi izdelki postali prepoznavna vinoteka in vinski bar z bogato ponudbo prigrizkov, vin na kozarec, piv in ostalih lokalnih dobrot. V degustacijskem prostoru pripravljamo degustacijske večerje, predavanja, vodene degustacije in pogostitve. Na terenu smo razširili mrežo gostiln, ki jim dostavljamo vina in svetujemo. Lani smo Faladur razdelili na tri enote. Faladur vinski bar, Faladur catering in Faladur distribucija. Vsaka izmed zgoraj naštetih enot postaja samostojna in gradi na svoji prepoznavni zgodbi.
Cilj vinoteke in bara je, da postane najbolje založen vinski bar v Vipavski dolini s pestro izbiro vin na kozarec, Peliconovo ponudbo piv ter edinim barom v Ajdovščini, ki ponuja k pijači lokalne prigrizke in jedi. Faladur catering je trenutno prava izbira za ljudi, ki želijo pristno vipavsko izkušnjo iz kuhinje, preproste, vendar okusne jedi in inovativne rešitve k pogostitvam. V tem delu razvijamo tudi degustacijski prostor, ki ga nameravamo dodatno opremiti pa tudi pripraviti sezonske okusne menuje, ki jih lahko ob predhodnem naročilu okusi kdorkoli. Na terenu se trenutno trudimo postati prepoznavna blagovna znamka kvalitete izdelkov Vipavske doline z izjemno enkratno ponudbo na enem mestu.
Pet let je dolgo obdobje. Nerad napovedujem. Rad bi le poskrbel, da so zaposleni v podjetju zadovoljni in s primerno plačo, gostje še naprej tako navdušeni in posel še vedno zanimiv. Mogoče lahko povem, da v naslednjih treh letih planiramo širitev poslovne enote na novo lokacijo ter seveda optimizacijo prej omenjenih enot.
Dober tek
Kaj pripravljate svojim gostom ob peti obletnici delovanja?
Za novo nastala podjetja pravijo, da če jim uspe po treh letih so izjemna. Če jim uspe po petih pa zelo uspešna. Jaz mislim, da je peto leto tisto, ki je v nas sprožilo željo po razvoju in napredku. Ter nas varno umestilo na zemljevid izjemnih ponudnikov. Ob peti obletnici bomo povabili na večerjo in degustacijo partnerje in tiste, ki so nam vedno stali ob strani. Za vse ostale pa pripravljamo vrsto dogodkov.
Začnemo že v četrtek s pričetkom sezone vipavskega hot doga, nadaljujemo v petek s Pivonjamom, kjer bomo goste razvajali s pet hodnim degustacijskim menujem, ki bo spremljal pive Pivovarne Pelicon. Preden skočimo v december bodo na sporedu še božanska rebrca v slastnih žemljicah. V decembru bomo gostovali vinarja in Bratinova. Na voljo bo kuhano vino in velika ponudba izdelkov za praznična darila.
Vsekakor vse bralce vabim, da nas obiščejo. Mogoče po darilo, kozarec vina ali še bolje s prijatelji na nepozaben večer.
Hvala.
Vabljeni v Faladur
Povezave do trenutnih dogodkov:
Otvoritev sezone vipavskega hot doga