Lokalne Ajdovščina

oglaševanje menu

Kolumna: Živimo v raju

Vsi, ki živimo v Vipavski dolini, smo gostitelji. Tudi tisti, ki turista sploh ne srečamo. To, kar novinarji in turisti danes prepoznavajo kot raj, je naš kraj, naš način življenja, naša kultura. Je lepa narava, so čiste vode in okolje brez smeti. So naši pridelki in izdelki, naše zgodbe in nasmehi. Je na stotine drobnih prijaznosti, ki gostu lepšajo dan in mu omogočijo sproščeno bivanje. Se tega res zavedamo?

O tem pišejo novinarji. O tem govorijo naši gostje.

Le nekaj let je minilo, morda pet ali šest, ko so v Vipavsko dolino začeli prihajati prvi tuji novinarji iz velikih medijskih hiš, specializiranih za popotniške vsebine, vino in kulinariko. Ko danes pregledujemo, koliko zanimivih prispevkov o Vipavski dolini je bilo že objavljenih in kaj vse so novinarji zapisali, težko ostanemo ravnodušni. Pohvale razveselijo, pronicljivost opažanj nas včasih osupne. To, da nas tujci spomnijo na dejstva, ki se jih, čeprav jih imamo pred nosom, sploh ne zavedamo, nas na trenutke spravlja v zadrego. Zdi se, da sta previdnost in nezaupljivost do ljudi, ki nas obsujejo s komplimenti, del naše kulture. Marsikdo se sprašuje: kaj je velika medijska pozornost prinesla Vipavski dolini?

Priljubljena slovenska radijska postaja Val 202 že več kot 15 let vsak teden objavlja nove Zapise iz močvirja, satirično radijsko kolumno Marka Radmiloviča, ki nam nastavlja ogledalo in nas povabi k ponovnemu razmisleku tega, kar smo prejšnje dni slišali, prebrali, komentirali, kritizirali in pogosto v nič dajali. Ta ponovni razmislek, ki ga mojster Radmilovič vsak teden vztrajno promovira s svojimi duhovitimi zapisi, se zdi uporaben tudi v našem primeru, ko razmišljamo o pomenu novinarskih člankov o Vipavski dolini. Pa si pri mojstru sposodimo še začetni stavek. Sedim v sončni dolini in razmišljam …

Vipavska dolina je prelepa. In pika.

Ni bil prvi, se je pa Lonely Planet verjetno najgloblje vtisnil v naš spomin. Ta svetovno znana popotniška medijska hiša nas je pozorno opazovala že nekaj let, preden je lani Vipavsko dolino uvrstila med 10 top evropskih turističnih destinacij. Leta 2016 je v naše kraje prišla njihova novinarka Anna Tyler in vse, kar je doživela, je opisovala s presežniki. Ob lansiranju spletnega portala Vipavska dolina smo jo prosili za izjavo in takrat je zapisala: "Dolina je zelena in prelepa, hrana in vino sta vrhunske kakovosti. Popolna destinacija za sproščen in hkrati aktiven oddih." Ob isti priložnosti je Charlotte Morgan, novinarka Olive Magazina iz Londona, svoje vtise strnila v en stavek: "Najbolj me je navdušila pokrajina, tako prvinska in tako neverjetno zelena je … pa svež zrak in ta občutek miru …" Lani se je po naši krajih potepal tudi svetovni popotnik, bloger in fotograf, znan po imenu svoje spletne strani Dan Flying Solo. Ob treh zjutraj je vstal, da je lahko pravočasno prišel na Čaven in fotografiral sončni vzhod nad Vipavsko dolino. Njegove fotografije so prelepe, njegov blog pa eno samo navdušenje nad pristnostjo naše doline. Dobesedno vsi tuji novinarji, ki so nas obiskali v zadnjih letih, tako ali drugače opevajo lepoto naše doline. Lepih dežel in dolin je na svetu veliko. Ko sem pred leti za smučarske počitnice izbrala avstrijski Bad Kleinkirchheim, nas je lastnica apartmaja vztrajno in zelo nadležno obravnavala kot primitivne Balkance. Kljub vsem naravnim lepotam se tja nismo nikoli več vrnili. Za navdušen zapis o lepotah je potrebno več, kot vidita naše oko in kamera.

En velik naravni športni park, vse leto.

Novinarji in blogerji, ki po svetu raziskujejo priložnosti za aktivnosti v naravi in adrenalinske športe, uporabljajo zelo slikovit besednjak, ki skoraj ne potrebuje slik, da nas zvabi v nenavadno izkušnjo. Predlani je Slovenijo in tudi Vipavsko dolino spet raziskovala ekipa vodilnega evropskega spletnega portala za adrenalinske športe in aktiven življenjski slog Mpora. Njihov pisec Stuart Kenny je povedal naravnost: "Večina popotnikov pride v Slovenijo in dobi, kar je na razglednicah. Samo to. Ljubljana je čudovita prestolnica, Bled je lep, a videti samo to v deželi tolikšnega naravnega bogastva je bogoskrunsko." Stuart se je pri nas z Mitjo Ergaverjem podil po kolesarskih trailih in seveda poletel tudi z jadralnim padalom. Njegov zapis potepanja po Sloveniji se bere kot čudovita hvalnica naši naravi. Pa ne samo njegov zapis, adrenalinski športniki, gorski tekači in pohodniki nas vedno znova opominjajo na naše naravne zaklade. Jadralni padalci in zmajarji imajo pri nas urejena vzletišča in pristajališča. Jadralno padalstvo v Vipavski dolini je angleški medij The Telegraph uvrstil med 20 slovenskih atrakcij. Samo lani je v našo dolino prišlo več kot 10.000 jadralnih padalcev. Po zaslugi peščice zanesenjakov je Vipavska dolina postala pravi raj za gorske tekače. Vipavske griče, dolino, Goro in Nanos čedalje več naših gostov raziskuje peš ali s kolesom. Bomo znali tudi gorskim kolesarjem odmeriti delček naše prostrane narave? V zameno za nekaj zvoženih poti nam lahko dajo več, kot si lahko predstavljamo.

Vipavska dolina

Naše vino in kulinarika sta razred zase.

Resnični pionirji današnjega turizma v Vipavski dolini so nekateri naši vinarji in gostinci. Tisti najbolj prodorni, ki so najprej v svojih hramih in kuhinjah do perfekcije izpilili kakovost, nato pa so svoje dosežke pogumno predstavili v svetu. Prvi najbolj odmevni zapisi velikih medijskih hiš so Vipavsko dolino v hipu postavili na zemljevid najbolj privlačnih vinsko kulinaričnih turističnih destinacij. Ko je že zgledalo, da dlje kot so prišli Brici, ne more nihče, je od vsega dobrega razvajeni svet sladokuscev odkril Vipavsko dolino. Naravna vina, stare domače vinske sorte, raznolikost, doma pridelane sestavine, z vrta na krožnik, značilni okusi, … Novinarji in blogerji so začeli tekmovati v odkrivanju skritega dragulja, kot so poimenovali Vipavsko dolino. Najbolj jih je očarala naša pristnost. To, da pri nas kuhamo in jemo sezonsko hrano, da lahko spijemo kozarec vina, ki ga natočimo naravnost iz soda, da je vse tako naravno, preprosto in okusno, je za nas seveda samoumevno. Zanje je bilo odkritje. Anna Tyler, ki jo omenjam na začetku tega zapisa, je za Lonely Planet zapisala šest razlogov za obisk Slovenije in mednje je uvrstila tudi okušanje vin v Vipavski dolini. Sedim sredi kulinaričnega raja in razmišljam, kako maloštevilna je še vedno druščina vinarjev, kuharskih mojstrov in gostincev, ki so izkoristili naše naravne danosti in gostom ponujajo odlična vinsko-kulinarična doživetja. Kje so razlogi, da jih ni več?

Ne samo lepote in dobrote, Vipavska dolina smo njeni ljudje.

Lonely Planet je ob objavi uvrstitve Vipavske doline med najbolj privlačne neodkrite destinacije skorajda v enem stavku povzel tisto najboljše, kar lahko danes ponudimo turistu: "To je dežela butičnih vinarjev, ki s svojimi posebnimi sortami in tehnikami dosegajo izjemne rezultate in privabljajo vinske pustolovce. Deželo lahko najlepše spoznavamo na kolesarskih turah. Lokalni vodniki nas po spokojnih poteh med vinogradi popeljejo na kmetije, kjer vino okušamo med klepetom z vinarjem." Na začetku letošnjega leta je ameriški spletni portal Travel Squire Vipavsko dolino uvrstil med sedem kulturnih raziskovanj, ki jih priporoča v letu 2019. Ob naštevanju vseh lepot in priložnosti za doživetja v Vipavski dolini so med drugim zapisali: "Tukaj boste našli gostoljubne domačine, ki vas z veseljem povabijo v svoje vinske kleti na pokušino vina in lokalnih dobrot." Kako značilno. Obe utemeljitvi visokih uvrstitev omenjata ljudi. Vinarji, vodniki, gostitelji …

Vsi, ki živimo v Vipavski dolini, smo gostitelji. Tudi tisti, ki turista sploh ne srečamo. To, kar novinarji in turisti danes prepoznavajo kot raj, je naš kraj, naš način življenja, naša kultura. Je lepa narava, so čiste vode in okolje brez smeti. So naši pridelki in izdelki, naše zgodbe in nasmehi. Je na stotine drobnih prijaznosti, ki gostu lepšajo dan in mu omogočijo sproščeno bivanje. Se tega res zavedamo?

Ta naš raj naj ostane raj. Ostanimo pristni in prijazni gostitelji. Naših gostov ne zanimajo naše občinske meje, kam administrativno spada katera od znamenitosti (ali cerkva) in kaj počnemo s pobrano turistično takso. Vedo pa, kaj jim je všeč. To pošteno plačajo in to priporočajo tudi drugim. Zato odprimo gostu še kakšen hram in domačno sobo nad njim, zato mu ponosno ponudimo tako mineštro, kot jo kuhamo od nekdaj in mu pomagajmo odkriti še kakšno pot, kjer lahko uživa v naši naravi. Naj burja odpihne še zadnje strahove. Vipavska dolina je top turistična destinacija.

 

* Fotografije: Jan Čermelj in Marjan Močivnik

* Članek je bil prvotno objavljen v tiskani izdaji Lokalnih Ajdovščina

* Povezave na omenjene članke najdete na spletnem portalu Vipavska dolina v zavihku Mediji o nas

Lučka Peljhan

#kolumna, #vipavskadolina

Kolofon