V kakšni kondiciji je ajdovsko gospodarstvo po krizi koronavirusa?
Epidemija koronavirusa se počasi umirja in življenje se vrača v stare tirnice. A več mesečna prekinitev dela je pustila posledice na gospodarskem področju, ki pa se vsekakor trudi priti nazaj na položaje pred krizo. Preverili smo kako se ajdovsko gospodarstvo sooča s trenutnimi razmerami na trgu in kakšne so napovedi za prihodnost. Kot kaže je Ajdovščina gospodarsko v dobri kondiciji, prihodnost pa je seveda odvisna od nadaljnjega umirjanja razmer v svetu.
Slovenski BDP naj bi se po napovedi OECD-ja letos skrčil za 7,8 odstotka, v primeru drugega vala okužb z novim koronavirusom pa celo za 9,1 odstotka. Za prihodnje leto organizacija sicer napoveduje 4,5-odstotno rast oz. v primeru drugega vala pa 1,5-odstotno. Med gospodarskimi panogami jo je najslabše odnesel turizem. Temu bo slovenska vlada poskušala pomagati s turističnimi vavčerji, precej pa bo odvisno tudi od odprtja mej v prihodnosti. Turisti se bodo zagotovo vrnili v Vipavsko dolino, vprašanje pa je v kakšnem številu. Po najnovejši napovedi OECD-ja bo stopnja brezposelnosti v Sloveniji letos dosegla 6,4 odstotka oz. po slabšem scenariju 6,9 odstotka, prihodnje leto pa 5,4 oz. 8,1 odstotka.
Na Zavodu za zaposlovanje smo zato preverili kakšno je trenutno stanje brezposelnosti na Ajdovskem in v okolici. Maja 2020 se je brezposelnost v primerjavi s predhodnim mesecem povečala v vseh območnih službah Zavoda; najbolj pa se je povečala v OS Kranj (+5,1 %), sledijo OS Koper (+4,3 %) ter OS Nova Gorica (+3,8 %). Ob koncu maja 2020 je bilo na Uradu za delo Ajdovščina registriranih 748 brezposelnih oseb (621 v občini Ajdovščina), kar je 26 oseb oziroma 3,6 % več kot aprila, v primerjavi z majem 2019 je bila brezposelnost večja za 15,1 %. V prvih petih mesecih letošnjega leta je bilo na Uradu za delo Ajdovščina v povprečju prijavljenih 682 brezposelnih oseb. Na novo se je maja prijavilo 68 brezposelnih oseb. Med novoprijavljenimi osebami so prevladovali tisti, ki jim je delovno razmerje prenehalo v predelovalnih dejavnostih, trgovini, gostinstvu in drugih raznovrstnih poslovnih dejavnostih.
Največji porast brezposelnosti v naši regiji je bil v mesecu aprilu, v maju je bilo manj priliva, v prvih dneh junija pa lahko vidimo, da se število prijavljenih na celi OS Nova Gorica viša, tako da ni prišlo še do odboja navzdol. Na Zavodu ocenjujejo, da bo brezposelnost ob ukrepih, ki veljajo načeloma do konca leta 2020 porasla od 20 do 30 %, ob pogoju zagona gospodarstva in da ne bo ponovnega vala epidemije.
V občini Ajdovščina je sicer še vedno na voljo kar precej prostih delovnih mest. Najbolj so iskani poklici: delavci za preprosta dela v predelovalnih dejavnostih, upravljavec strojev pri obdelavi kovinskih izdelkov, upravljalec in operater CNC strojev, vozniki težkih tovornjakov in vlačilcev, čistilci, strežniki in gospodinjski pomočniki ipd. v uradih, hotelih in drugih ustanovah, varilci…
Ajdovščina
Posledice epidemije precej čuti tudi malo gospodarstvo in obrtništvo. Na Ajdovskem dela ob normalnih pogojih 1088 samostojnih podjetnikov in 483 družb (d.o.o. in d.d) Zaradi izbruha koronavirusa je cca. 60 odstotkov vseh teh podjetij vsaj za nekaj časa moralo prekiniti svoje delo. Kot rečeno, se razmere počasi umirjajo in življenje se vrača nazaj v stare tirnice. Marko Rondič, direktor Območne obrtne Zbornice Ajdovščina nam je takole opisal trenutno situacijo. »Kljub zelo črnim napovedim je ajdovsko mikro in malo gospodarstvo trenutno v precej boljši kondiciji, kot je bilo glede na napovedi pričakovati. To pripisujemo predvsem dejstvu, da na ajdovskem podjetja niso skoncentrirana na eno ali par branž, ampak so dejavnosti zelo razpršene. Mogoče ta trenutek tudi težko objektivno komentiramo trenutne razmere, saj so bila naša podjetja in potrošniki deležni državnih ukrepov za spopadanje s krizo. Trenutno opažamo, da so se potrošniki, po teh težkih mesecih, ki so za nami, pri trošenju in investiranju dokaj sprostili, kar nas seveda veseli in navdaja z upanjem. So pa seveda dejavnosti, ki krizo že precej občutijo. Tu bi izpostavili predvsem avtomobilsko industrijo, logistiko, tekstilno industrijo in turizem.«
A vseeno je pri napovedih za prihodnost potrebno biti previden in razlogov za pretiran optimizem ni na vidiku. »Napovedi Umarja, Banke Slovenije, Evropske komisije, OECD-ja nas trenutno zelo skrbijo. Napovedi, da se bo slovensko gospodarstvo skrčilo za 5 do 10 odstotnih točk so seveda strašljive in že vplivajo na bolj previdna in zmanjšana naročila. Zavedamo se tudi, da bomo, glede na evropsko in svetovno vpetost naših podjetij, prej ali slej delili usodo naših poslovnih partnerjev. In tega na naši obrtniki in podjetniki ta trenutek najbolj bojijo. Napovedan drugi val, napovedana največja gospodarska kriza po letu 1929, itd. so napovedi, ki ne zbujajo optimizma. A prepričan sem, da se bodo naši obrtniki in podjetniki znašli tudi v teh spremenjenih razmerah. Kriza ni vedno slaba, iz nas potegne najboljše. Ravno agilnost naših podjetij ter znanje, ki jih imajo naši zaposleni sta naši prednosti v boju proti črnim napovedim. Skupaj nam bo uspelo.« je svoje misli strnil Marko Rondič.
Pipistrel
Fotografija: Pipistrel
Tudi paradni konji ajdovskega gospodarstva so po podatkih, ki smo jih prejeli, v kar dobri kondiciji in zaenkrat obvladujejo težke razmere na trgu. Podjetje Pipistrel nas je v zadnjih dneh razveselilo z dvema novicama, o sodelovanju z ameriško vojsko ter s prejetjem tipskega certifikata Evropske letalske agencije za električna letala. Na naše vprašanje v kakšni formi je trenutno Pipistrel, so nam iz podjetja odgovorili takole: "V Pipistrelu nismo imeli večjih težav zaradi korona krize. Naše tržišče je zelo razpršeno, 12 različnih modelov letal prodajamo v 97 držav po vseh celinah, zato je tudi tveganje zelo razpršeno. Poleg tega se podjetje ukvarja tudi z razvojnimi projekti za zunanje naročnike, ki so zasnovani bolj dolgoročno. Program za predelavo naših letal v posebne namene oziroma v brezpilotna letala je prav tako zasnovan na daljše obdobje in pri njem ne pričakujemo nihanj v naročilih in v prodaji. To seveda pomeni dolgoročno varnost za podjetje in zaposlene."
Kot pojasnjujejo v segmentu pilotiranih letal se podjetju upad naročil sicer delno pozna, zlasti ker so bile odpovedane vse letalske prireditve in sejmi te sezone, ki so sicer dobra promocija za podjetje, ampak na nivoju celotnega poslovanja ta delež ni zaskrbljujoč. Iz tistega dela sveta, ki je že začel poslovati po krizi, naročila začenjajo prihajati z običajno frekvenco. "Zato tudi s službami ni bilo težav. Trem članom kolektiva, ki so bili zaposleni za določen čas do konca maja, pogodbe sicer nismo podaljšali, vendar je bilo to planirano že od prej. Na tistih programih, ki so bolj stabilni, pa celo zaposlujemo. Zaposlili smo novega tehničnega direktorja v proizvodnji letal, ravno v ponedeljek ta teden pa je prišel k nam tudi nov inženir strojništva. Potekajo tudi razgovori za novega sodelavca v oddelku certifikacije letal in tehnične dokumentacije. Še nekaj drugih zaposlitev sledi v naslednjih mesecih."
Skupina Pipistrel tako predvideva ne glede na krizo v letalstvu in po svetu tudi letos pozitivno rast prihodkov in skupno povečanje števila zaposlenih.
Podobno optimistični so tudi v podjetju Incom, ki razvija, proizvaja in prodaja sladoled. Podjetje je v lanskem letu ustvarilo prihodke v višini 57 milijonov evrov, čisti poslovni izid je znašal 3,02 milijona evrov. Na tujih trgih podjetje ustvari 90 odstotkov prihodkov. Lani so z izvozom ustvarili 50 milijonov evrov prihodkov, letos planirajo 60 milijonov. »V našem podjetju smo krizo, ki jo je prinesla korona uspešno zajezili, kar pomeni, da smo v začetku krize delovali v nekoliko zmanjšanem obsegu, predvsem zaradi strogih ukrepov ter tako puščali doma sodelavce, ki so kazali tudi najmanjše bolezenske znake, ki niso bili povezani s korono. Na ta način smo ohranili zdravo jedro v podjetju. Že v mesecu aprilu smo s strani naših kupcev začeli dobivati veliko večja naročila od prvotno planiranih in tako v aprilu in maju ustvarili dober poslovni rezultat, ki je bil boljši od primerjalnega obdobja 2019. V tej krizi se je pokazalo, da smo imeli srečo, saj večina našega posla poteka z največjimi trgovskimi verigami, katere so tudi v času krize poslovale in del prometa, ki se je predhodno odvijal skozi horeca kanal (restavracije, bari, hoteli,…) se je preselil v kanal trgovskih verig. Tako so določene trgovske verige imele izrazite rasti prodaje glede na enaka primerjalna obdobja preteklega leta. Srečo imamo, da delujemo na področju prehrane, ki je bila v tej krizi kot panoga najmanj prizadeta. Dejstvo je, da je naš posel razpršen širom po svetu in tudi ta stvar se je pokazala kot zmagovalna kombinacija, saj so določene države, kot so skandinavske države, Nemčija, Avstrija in druge sprejele ukrepe, ki so delovali v pravi smeri. To je pomagalo k našim dobrim poslovnim rezultatom. Seveda pa brez odlične in pripadne ekipe sodelavcev tega ne bi bili sposobni izpeljati na način, kot smo izpeljali. Tako zremo z optimizmom naprej, saj smo prepričani, da bomo iz krize odnesli veliko pozitivnega in še naprej dosegali odlične poslovne rezultate. Pogled na gospodarsko prihodnost pa je mogoče malce manj optimističen, saj določene panoge v gospodarstvu že občutijo velike upade naročil, prava kriza se bo pokazala letošnjo jesen. Verjamem, da bo slovensko gospodarstvo kot majhno in bolj prilagodljivo povleklo prave poteze, da bo izhod iz krize hiter in čim manj boleč. Bodimo pozitivni in imejmo oči odprte za priložnosti, ki prihajajo.« so nam odgovorili iz podjetja Incom.
Podjetje VRC
Smo pa lahko v Primorskih novicah prebrali da je koronavirus zamaknil selitev podjetja VRC, ki je specializirano za izdelavo vzmeti in krivljenih žičnih izdelkov. Ravno v tem času bi morali svojo proizvodnjo preseliti iz prostorov v Vipavi v novo zgrajeno halo v Ajdovščini. “Selitev smo morali zamakniti, ker zaradi korona krize nismo pravočasno dobili vseh sestavnih delov za skladišče. Drugo je že vse pripravljeno. Selitev je predvidena čez 14 dni, uradna otvoritev novih prostorov pa bo, ko se razmere nekoliko umirijo, morda po koncu dopustov,” je Primorskim novicam povedal Janko Bačar, direktor družbe VRC. V podjetju, kjer so lani izdelali blizu 180 milijonov kosov izdelkov, skoraj 70 odstotkov proizvodnje pa naredijo za avtomobilsko industrijo, so v obdobju zadnjih dveh, treh mesecev izgubili 40 odstotkov posla, poročajo Primorske novice. “Naročila se sicer niso stornirala, ampak datumsko zamaknila. Pri beli tehniki in elektroindustriji je upad manjši, a še vedno občuten,” je povedal Bačar. Pojasnil je še, da se je najprej ustavil kitajski trg, za njim mehiški, potem pa Evropa. Za kitajsko tržišče je povedal, da se je kolesje tam znova zagnalo, Evropa in Mehika še stojita, razmere pa se počasi izboljšujejo. Kljub oteženim razmeram niso nikogar od 28 zaposlenih poslali na čakanje in nikogar niso odpustili. Proizvodne zmogljivosti so zmanjšali za približno 30 odstotkov, v tem času pa so povečali vzdrževalna dela in več pozornosti namenili izobraževanju kadra.
Fotografija: Matic Slemič
Zagotovo je v manjših ali večjih težavah še marsikatero drugo ajdovsko podjetje, precej pa je tudi takšnih, ki jim je epidemija koronavirusa prinesla nove podjetniške izzive in s tem povečan obseg dela ter posledično prihodkov. Lahko si le želimo, da se bodo razmere tudi v prihodnje izboljševale in da se bo svet izognil drugemu valu epidemije. Ajdovsko gospodarstvo se kljub težavam dobro drži in uspešno krmari med težavami, z optimizmom nas lahko navdaja tudi širitev v novo poslovno cono Pod železnico. Tam je med investitorji največ kovinarskih in gradbenih podjetij. Večina jih je sicer še v fazi pridobivanja gradbenih dovoljenj, nekatera pa že gradijo svoje nove poslovne in proizvodne objekte. Skupaj s poslovno cono V Talih bo tako na tem območju zraslo 15 novih objektov. Podjetja prihajajo tako iz Italije kot tudi iz drugih slovenskih občin, seveda pa so svoj prostor našla tudi številna domača podjetja. Poslovna cona naj bi v celoti zaživela v roku leta in pol.
Prepričani pa smo tudi, da bo kar nekaj turističnih vavčerjev končalo v Vipavski dolini. Inovativnost domačih turističnih ponudnikov že daje prve rezultate in iz dneva v dan lahko v naših krajih vidimo več in več domačih ter tudi že tujih turistov. Kot pravijo odgovorni, bomo goste pričakali pripravljeni, z odličnimi vini in kulinariko, z neokrnjeno naravo in seveda našim gostoljubjem.